-­ سن و گردشگری

بیش از 25 درصد جمعیت آمریکا بیشتر از 50 سال دارند و پیش­بینی می­شود50 سال دیگر 30 درصد به این جمعیت اضافه گردد. این بخش جمعیت سالخورده معمولا ثروتمند­تر هستند و بیش از پیش به مسافرت می­طریقه. باور دست­اندرکاران بر این می باشد که این گروه بیشتر سفر می­کنند، به فاصله دورتری می­طریقه، مدت زمان بیشتری در آن مکان­ها اقامت می­کنند و به آژانس­های مسلفرتی اعتقاد بیشتری دارند (در مقایسه با سایر بخش­های این بازار). در واقع سفر سالخوردگان بیشتر جنبه اجتماعی داردو در طول سفر بایستی مسائل بهداشتی و بند­های قرار داد مربوط به تفریح به صورت دقیق رعایت گردد که نیاز به برنامه ریزی­های بسیار دقیق دارد. بخش بزرگی از سفرهای سالخوردگان به صورتی انجام می­گردد که به اصطلاح آن­ها، در منطق خوش آب و هوا سکنا       می­گزینند. نمونه­ای از این سفرها را می­توان در اروپا واسترالیا نظاره نمود که افراد سالخورده در خانه­های خود که به صورت خودرو می باشد (خانه­های متحرک)، در فصل­های مختلف نقل مکان می­کنند. جنبه­های دیگری از مسافرانی که در گروه سنی خاص به مسافرت می­طریقه، این می باشد که آنها برای مدت طولانی­تر در یک مکان اقامت می­کنند. در استرالیا که این گروه سنی معمولا کمتر از سی سال دارند، برای مدتی بیش از 12 ماه در یک مکان اقامت می­کنند، که معمولاً به مکان­های ارزان یا کلبه­های چوبی روی می­آورند تا با بودجه اندکی، مدتی طولانی­تر اقامت کنند. کل پولی را که این دسته از مسافران خرج می­کنند نسبت به جهانگردان بین­المللی بسیار بیشتر می باشد، اما این دسته از افراد هزینه زیادی بابت اقامت خود نمی­پردازند (لامزدن[1]،1387: 75).

 

-­ جنس و گردشگری

مطالعه­هایی که بر روی جنس مسافران انجام شده نشان می­دهد که ظرف 20 سال گذشته، مسافران از این بابت تغییرات زیادی کرده­اند. زنان با انگیزه فرار از محیط یکنواخت محل زندگی خود، تغییر در شرایط شخصی مانند مرگ یک عضو خانواده، شکست در عشق، طلاق یا جدایی، تمایل به تجربه کردن کارهای مخاطره­آمیز، تمایل به نشان دادن توانایی­های شخصی،پیدا نمود استقلا و اثبات شایستگی­های خود به مسافرت می­طریقه. هم­چنین زنان در مسافرت­های تفریحی مسئله رسیدگی به شوهر، بچه­ها، پدر، مادر و یا همکاری با سایر دوستان را در اولویت قرار داده و تفریح و گردش را در درجه دوم اهمیت جای می­دهند. در بخش بازرگانی و تجارت نیز زنان تأثیر بسیار مهمی را اعمال می­کنند. بیش از یک­سوم سفرهای بازرگانی که در آمریکا نجام می­گردد توسط زنان صورت می­گیرد و درصد زنان مسافر روبه افزایش می باشد. زنانی که به صورت نماینده شزکت­ها باهدف بازرگانی به مسافرت می­طریقه، به مسئله ایمن بودن سفر اهمیت زیادی می­دهند و برای    مسئله­هایی زیرا رسیدگی به وضعیت شخصی، تمیز بودن لباس، داشتن آینه قدی و وسایل اتو کردن لباس­ها، اهمیت قائل هستند (وای.گی ،1388: 185).

 

-­ تحصیلات و گردشگری

علاوه بر درآمد تحصیلات هم عاملی بسیار مهم به حساب می­آید که با مسافرت ارتباط­ای بسیار قوی دارد. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده­ می باشد، نشان می­دهد که با بالا رفتن اندازه تحصیلات فرد، تمایل او به سفر بیشتر می­گردد. حتی در میان جوانان هم، تحصیلات دانشگاهی موجب می­گردد که درصد بیشتری از افراد در پی کسب تجربه­های جدید و یافتن فرصت­هایی برای شناخت بیشتر خود برآیند. پس گروه مزبور احساس می­کند اگر نتواند به تنهایی (از نظر مالی) از عهده چنین سفری برآید دولت بایستی آن­ها را در این راه یاری کند و یارانه پرداخت نماید (همان، 1388: 185).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

-­ رسانه و گردشگری

تأثیر محسوس تلویزیون افزایش ساعاتی می باشد که افراد در خانه می­گذراند و از آن مهم­تر، توزیع خاص این زمان می باشد: ملاحظه می­گردد که ساعات بیشتری در شب در خانه می­گذرد. در عوض، ساعاتی که در روز در خانه صرف می­گردد، کاهش می­پذیرد. بلسون معتقد می باشد که علیرغم چنین پدیده­ای در خانواده­های پرجمعیت، حجم کلی زمان صرف شده در خانه بعد از ورود تلویزیون کاهش می­پذیرد و علت آن، به نظر همین نوسنده، این می باشد که در چنین     خانواده­هایی، نوجوانان بیشتر ترجیح می­دهند با دوستی به گردش بروند تا آنکه خود را در اطاقی محبوس سازند.

مطالعه­هایی که در فرانسه توسط «انجمن اولیا» صورت گرفته می باشد، همین امر، یعنی توجه کم­تر جوانان را به تلویزیون نشان می­دهد. بی­شبهه، علت این عدم توجه را بایستی در این دانست که برنامه­های تلویزیونی را در وسیله­ای برای ثبوت تسلطو ارجحیت نسل بزرگسال         می­پندارند. لیک، این عدم توجه عمومیت ندارد. در انگلستان، گورر نشان می­دهد که 47 درصد کودکان بعد از ورود تلویزیون به خانه، زمان بیشتری را در آن صرف می­کنند (کازنو[2]، 1384: 151).

-­ قومیت و گردشگری

[1]– Les, lums done

[2]– Cazeneube,gean

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید